01 juni 2007

I syndaförlåtelsens rike

I syndaförlåtelsens rike,
där dömda syndare får bli med,
där Gud med världen har slutit fred,
där måste djävulen vika.
Vår synd är sonad förrän vi förstod,
vår skuld betalats med Frälsarens blod,
och bort förbannelsen viker
i syndaförlåtelsens rike!

Rättfärdiggörelsens rike,
där allt är uppfyllt, vart krav, vart bud:
det ingen kunde, det gjorde Gud,
för honom alla är lika:
fördömda, ingenting i oss är gott,
men tänk, vi har evangeliet fått,
och aldrig löftena sviker
i syndaförlåtelsens rike!

Ett evigt liv jag nu äger:
tänk, Jesus tagit min sak på sej.
Jag glömmer allt som är bakom mej
i kraft av Golgata seger.
Min frälsning bygger på vad som där hänt,
och fast jag inte så mycket har känt
och inte varit den bäste:
i Jesus tron har sitt fäste.

I Jesus namn genom världen
med synden sonad, förlåten, glömd
och i ett bottenlöst havsdjup gömd,
med kurs mot himlen går färden.
En ny begynnelse får alla här,
som säger allting till Gud som det är,
den ende riktigt sej like
i syndaförlåtelsens rike!

I Jesus mäktiga händer
jag ber att alltid jag må förbli,
och när min vandringsdag är förbi
till Gud min ande jag sänder.
Då skall jag sjunga bland änglar de ord,
den sång som aldrig sjöngs här på vår jord,
en lovsång utan dess like
i Jesus eviga rike!

Inga kommentarer: