14 juli 2009

Han väcker var morgon mitt öra

1. Han väcker var morgon mitt öra
att höra på lärjungasätt.
Han väcker mej upp till att höra
det ord som ska leda mej rätt.
Det finns ingen stämma på jorden
som kärare är mej än orden
från denne min Frälsares röst.

2. Han vet att var timme på dagen
ska frestaren lägga försåt.
Han känner hur lätt jag blir dragen
långt bort på den villande stråt.
Så kan han ej svika sin vana
att troget var morgon mej mana
att lyssna till sanningens ord.

3. Ej mäktar jag vandra allena
en dagsled, hur kort den än är,
ty krafterna blir då för klena
att klara det kors som jag bär.
Men han som har krafter för andra,
min Frälsare, med mej vill vandra
från morgon till afton var dag.

4. Så väcks varje morgon mitt öra
av Frälsarens ljuvliga röst,
som bjuder mej uppmärksamt höra
vad han har att säga till tröst,
till maning och varning och tuktan,
att Gud jag må tjäna med fruktan,
med kärlek, med tro och med hopp.

Text: Kämpe Gleerup (1871-1923), ngt bearb. 2009
Musik: Kangasala 1623 ("Vi kristna bör tro och besinna")

Inga kommentarer: