06 december 2013

Ren och rättfärdig





1. Ren och rättfärdig,
himmelen värdig
är jag i Jesus, han som mej såg.
Ordet förkunnar
att mina synder
kommer han aldrig mera ihåg.
Å, jag är frälst och får så förbli,
Sonen mej gjorde verkligen fri:
fri ifrån nöden,
domen och döden,
amen, halleluja!

2. Länge jag tänkte
Gud inte skänkte
nåd åt en själ som saknade allt.
Jag skulle lida,
kämpa och strida,
först göra allt som lagen befallt.
Ändå jag gjorde vad den förbjöd,
bättring och liv blev vanmakt och död.
Lammet har vunnit,
blodet har runnit,
amen, halleluja!

3. Mitt i all våda
Gud vill benåda, 
Kristus oss friköpt just som vi är!
Han måste lida,
kämpa och strida,
han för oss stod mot helvetets här!
Nu är vi fria, Gud som han sagt
synden på världens Frälsare lagt.
Gud nu oss kallar,
nåd finns för alla:
amen, halleluja! 

1 kommentar:

Peter Rydén sa...

Vem har gjort den svenska översättningen, vet du det? Den norska är ju av Ole Brattekås (död något före 1948 och därmed gissningsvis fri att publicera). Jag tänkte använda mig av sången i kyrkan och har sökt med ljus och lykta efter upphovsrätten.