11 augusti 2009

Höga, tysta skogen står där nu så grön

1. Höga, tysta skogen
står där nu så grön,
allvarsam och trogen.
Sommarhimlen skön
högt däröver sträcker
tempeltak så blått,
över jorden räcker
det ju gott!
Källan sakta porlar,
fågeln slår,
bäckens bölja sorlar.
Glad jag står,

blickar så med trängtan
in i skogen skön,
och mitt hjärtas längtan
blir en bön:

2. Käre, höge Fader,
se till barnet ner!
O, jag är så glad när
dina verk jag ser!
Dina kära händer
skapat allting så,
du mej hälsning sänder
i vart strå.
Himlen blåa, höga
är din stol,
vänligt ler ditt öga
i din sol,
skådar ljuvligt neder
till din fotapall
och i andakt beder
jorden all.

3. Komme snart ditt rike!
Kom, du Herre Krist!
Synd och fruktan vike,
du min fröjd är visst.
Låt din helga vilja
av mej nu bli gjord,
ingenting mej skilja
från ditt ord.
Sänk dej i mitt sinne,
fyll mitt bröst,
stanna kvar därinne,
du min tröst,
då ska jag få fara
sist till dej i frid
och hos dej få vara
evig tid.

Text: Lina Almqvist (1829-1861)
Musik: Lina Almqvist?

Inga kommentarer: